بومی سازی ال یکی از مشکلات معلمان در نظام کنونی آموزشی این است . که بحث الگوهای فعال تدریس بر خلاف نام و عنوانش به صورت تئوری ارائه می شود. و ارتباط  و سنخیتی با مصداق یابی از کتاب های درسی پایه های مختلف انجام نگرفته ، با توجه به این مسئولیت ، سعی شد تا بر همین اساس یکی از الگوهای فعال تدریس با مصداق از کتب درسی ارائه شود. تا معلم از نقش همه کاره و فراگیران از نقش تماشاچی ، به نوع الگوهای فعال معلم ، نقش راهنما ، خود بتواند آشکار نماید . بدین جهت یکی از الگوهای فعال تدریس تحت عنوان " اعضای تیم " ارائه می شود. با این امید که مفید و مورد قبول واقع شود. ان شاءالله

درس تاریخ کلاس سوم راهنمایی

مرحله اول : لازم است تا معلم دانش آموزان را گروه بندی نموده.

مرحله دوم و سوم هر قسمت از درس  را به یک گروه داده و گروه ها را شماره بندی می کند.

 گروه 1 : از سطر اول تا سطر 10

گروه 2: از سطر 11 تا سطر 25

گروه 3: از سطر 26 تا سطر 33

گروه 4 : از سطر 34 تا سطر آخر.

مرحله چهارم :

سژس دانش آموزان تک تک هر کدام قسمت تعیین شده را مطالعه می کند.

مرحله پنجم : دانش آموزان مطالب خود را تغییر می دهند و به بحث گروهی می پردازند.

به طور مثال:

گروه 1 شروع به مطالعه مطالب گروه 2 می کند.

گروه 2 شروع به مطالعه مطالب گروه 1 می کند.

گروه 3 شروع به مطالعه مطالب گروه 4 می کند.

گروه 4شروع به مطالعه مطالب گروه 3می کند.

مرحله ششم : دانش آموزان به گروه های اولیه خود باز می گردند و هر یک از دانش آموزان مطالب را تدریس می کند.

مرحله هفتم : ارزشیابی فراگیران

سئوالات آزمون

الف : صحیح غلط

1 : در قرون وسطای اروپا در راس مسیحیان کاتولیک بود.          صحیح □       غلط □

2 : پیشرفت علم و صنعت در اروپا باعث جنگ های مذهبی شد .  صحیح □       غلط □

3 : در قرون جدید اروپا آمریکاییها به استقلال رسیدند. صحیح □       غلط □

ب : چهار گزینه ای

1 : تحولات مذهبی در قرون جدید اروپا باعث چه حادثه ای شد.

الف : پیدایش استعمار          ب : پیشرفت علم               ج : جنگ مذهبی                د : ضعف دولت ها

ج: کوتاه پاسخ

1: اولین کشورهای استعمار گر در کدام شرکت ها بودند؟

2 : پروتستان ها به رهبری چه کسی قیام نمودند؟

مرحله هشتم :

کلید آزمون

صحیح غلط : 1 – صحیح                    2 – غلط                    3- صحیح

چهار گزینه ای :          1 – جنگ های مذهبی

کوتاه پاسخ : 1- اسپانیا ، پرتغال                   2 – مارتین لوتر

مرحله نهم  : مشخص کردن نمرات توسط معلم یا فراگیران

مرحله دهم : تفسیر نمرات توسط اعضای هر گروه

هر یک از دانش آموزان بررسی می کنند که دانش آموزان در جواب دهی به کدام سئوالات ضعیف بوده اند و در کدام سئوالات قوی بوده اند . وبدین جهت معلم می تواند تشخیص دهد که فراگیران آیا درس را خوب فرا گرفته اند ؟ یا خیر

مرحله یازدهم : توضیحات تکمیلی توسط معلم

به طور مثال برای این درس معلم می تواند کتاب " اصلاحگر کلیسا " که پیرامون زندگی مارتین لوتر است را معرفی کرده و تقسیم بندی تاریخ اروپا به قرون قدیم ، قرون وسطی و قرون جدید را بیان کنند.گوهای فعال تدریس